Laatste update: 4 maanden geleden
|3 minuten leestijdEsther kreeg hulp van een bespaarcoach via het Energieloket Enschede. Ze is daar erg blij mee. Door het advies en de aanpassingen in haar huis verbruikt ze nu veel minder energie.
Esther kreeg hulp van een bespaarcoach via het Energieloket Enschede. Ze is daar erg blij mee. Door het advies en de aanpassingen in haar huis verbruikt ze nu veel minder energie.
Esther wist eerst niet goed wat ze van een bespaarcoach kon verwachten. Ze had eerder al een traject in de schuldsanering gehad. Daarom vond ze het moeilijk om weer iemand over de vloer te hebben. Maar toen ze een hoge jaarafrekening kreeg, besloot ze toch hulp te vragen.
De bespaarcoach begon met het installeren van een apparaatje: Huisbaasje. Daarmee kun je precies zien hoeveel energie je verbruikt. Ook zie je op welke momenten dat het meeste gebeurt. Esther is enthousiast: “Ik raad iedereen een Huisbaasje aan. Het geeft veel duidelijkheid!”
Het grootste probleem was snel duidelijk: de elektrische boiler. Die verbruikte veel stroom. Omdat er geen timer op zat, bleef hij de hele dag door verwarmen. De bespaarcoach hielp met het plaatsen van een timer. Nu warmt de boiler alleen ’s nachts op. Dat scheelt veel energie. Esther gebruikt nu meer dan de helft minder stroom.
Ook haar inductieplaat verbruikte veel. Daarna schakelde ze ook de FIXbrigade in. Zij keken wat er nog meer verbeterd kon worden. Esther had al overal ledlampen. En er kon geen radiatorfolie worden geplaatst, want de radiatoren zaten te dicht bij de muur. Wel plaatste de FIXbrigade een tochtstrip onder een deur. Esther: “Alle beetjes helpen!”
Ondanks deze verbeteringen blijft de energierekening hoog. Esther hoopt dat de woningcorporatie gaat helpen. Ze droomt van zonnepanelen en een warmtepomp. Maar ze weet dat dit misschien nog lang gaat duren.
“We zitten hier vaak in de kou,” zegt ze. “Als iedereen ’s avonds thuis is, zetten we de verwarming even aan. Maar na een half uurtje gaat hij weer uit. We doen alles dicht, pakken een dekentje en gebruiken een kruik. Zo kom je de avond door. Je went eraan, maar fijn is anders. En er zijn veel gezinnen zoals wij. Sommigen hebben het nog zwaarder.”
Esther vindt de hulp van de bespaarcoach heel waardevol. Vooral voor mensen met weinig geld. “Veel mensen denken dat het geld kost, maar het is helemaal gratis. Ze komen gratis bij je langs en plaatsen ook gratis hulpmiddelen. Ze zijn er echt om je te helpen.”
Heb jij ook een hoge energierekening? Vraag dan hulp aan de bespaarcoach of de FIXbrigade. Het is gratis en je bespaart energie én geld!