Laatste update: 4 maanden geleden
Nu er steeds meer met elektrische auto’s wordt gereden is de laadpaal niet meer onbekend voor de meeste mensen. Vooral omdat je er veel geld mee kan besparen.
Nu er steeds meer met elektrische auto’s wordt gereden is de laadpaal niet meer onbekend voor de meeste mensen. Vooral omdat je er veel geld mee kan besparen.
Een laadpaal is een elektrisch oplaadpunt waarmee je de batterij van een elektrische auto kan opladen. Je vindt ze op openbare locaties, maar je kan er ook een laten installeren bij je woning. Door een laadkabel kan de auto gekoppeld worden aan een laadpunt. Met het scannen van een pasje activeer je de laadpaal.
In Nederland zijn al veel publieke oplaadpunten beschikbaar, waardoor je vrijwel altijd ergens kan laden. Toch kan het interessant zijn om een laadpaal aan huis te installeren. Of dit voor jou de moeite waard is, hangt af van je persoonlijke situatie. Als je een elektrische auto of plug-in hybride rijdt, kan een laadpaal thuis veel gemak geven hoef je minder te betalen voor het opladen. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je eigen stroomverbruik en eventuele opwekking, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Zo’n oplaadpunt aan huis kan namelijk goed gecombineerd worden met zelf opgewekte energie.
De kosten voor de laadpaal en het plaatsen daarvan hangen af van jouw situatie. Denk daarbij aan het type laadpaal, het vermogen en de installatie. Een eenvoudige laadpaal zonder slimme functies kost tussen de € 500,- en € 800,-. Een slimme laadpaal, die ook via een app gebruikt kan worden, kost gemiddeld tussen de € 800,- en € 1.500,-. Daar komen dan de installatiekosten nog bij, hoeveel dit kost hangt af van je eigen situatie. Gemiddeld zal het plaatsen en installeren van een laadpaal tussen de € 1.200,- en € 2.500,- kosten.
De kosten voor het opladen van je auto via een (eigen) laadpaal hangt af van je stroomtarief en het verbruik van je auto. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,40 per kWh. Een elektrische auto verbruikt ongeveer 15 tot 20 kWh per 100 kilometer. Dat komt neer op ongeveer € 4,- tot € 8,- per 100 km.
Een laadpaal kan je niet zelf installeren. Een laadpaal moet namelijk op de meterkast aangesloten worden, vaak op een aparte groep of krachtstroom. Daarnaast moet het voldoen aan hele strenge veiligheidsnormen. Een verkeerde installatie kan leiden tot overbelasting, schade aan je auto of zelfs brandgevaar. Daarom is het belangrijk dat de installatie altijd wordt uitgevoerd door een erkend installateur.
Wek jij je eigen stroom op? Via zonnepanelen bijvoorbeeld? Dan kan je die gebruiken om je laadpaal van stroom te voorzien om je auto op te laden. Dit maakt elektrisch rijden voordeliger. Je kan met sommige slimme laadpalen zelfs precies laden op momenten dat je zonnepanelen het meeste opwekken.
De salderingsregeling stopt in 2027, waardoor het steeds belangrijker wordt om je zelf opgewekte energie direct te gebruiken. Een slimme laadpaal kan hierbij helpen. Zo laad je slimmer en bespaar je meer op je energiekosten. Je kan daarnaast met een dynamisch energiecontract je laadpaal laten laden op momenten dat stroom goedkoper is.
Lees het verhaal van onze adviseurNog vragen? Advies op maat? Beoordelen van een offerte? Neem gerust contact op met onze onafhankelijke adviseurs. We denken graag met je mee en helpen je met gratis, persoonlijk advies. Enige voorwaarde is dat jouw gemeente is aangesloten bij Energieloketten.
Bel, mail of chat met ons!